Hvordan skaber vi læringszoner?

I denne artikel får du svar på hvordan man kan skabe læringszoner i indretningen. Indretningsarkitekt Maria Rye Olesen arbejder ofte med forskellige problemstillinger i indretningen på skoler.
 
"Ud fra skolens ønsker, forsøgte jeg at skabe rum, som kan bringe de 5 læringszoner ind i undervisningslokalet og fællesarealerne. Det handler meget om at tænke indretningen ind i en større sammenhæng på skolen, for måske kan man udnytte pladsen bedre ved at flytte nogle funktioner rundt på skolen. Nye øjne ser anderledes på rummene og kender ikke til ”vi plejer” og ”det har vi altid gjort”. Herved kan man bryde med vanetænkning omkring rum og funktioner, og skabe det optimale læringsmiljø."
 
I denne case var opgaven at skaber et læringsmiljøet, der tilgodeser elevernes forskellige behov i indskoling, mellemtrinnet og udskoling, samt skaber mulighed for flydende og funktionel overgang fra skole til SFO.
 

Indskoling

En tryg skolestart

Til indskoling havde kunden stor fokus på at indretningen skulle være fleksibel, da lokalerne også skulle bruges til SFO. Men hvad betyder fleksibelt? At der skal hjul på alt, så det kan flyttes rundt? Nej, vi oplever tit at kunder ønsker hjul så møblerne kan flyttes rundt, men størstedelen flytter ikke møblerne, når de først er sat i en opstilling der spiller sammen med undervisningsstilen.

Kløver

Kløverbordet, fidgetbordet eller blomsten. Kært barn har mange navne. Og lige netop dette understreger designtanken bag bordet - nemlig at det skal inspirere til at tænke kreativt, opfatte rum anderledes og bryde de rette linjer i indretning.

Read more

MULTITABURET TURN

Turn er en nytænkning af den klassiske taburet og et produkt der er udviklet sammen med vores kunder og vores produktudvikling. Som den eneste taburet på markedet har Turn et drejeligt sæde, der øger siddekomforten, samtidig med at taburettens stel står fast.

Read more

Explore

Explore er et modulopbygget samlingssted bestående af kasser, hylder og skuffer. Explore definerer med sin størrelse rummets indretning og inviterer til læring, afslapning og hygge. Ombyg let Explore til en scene og dan et nyt samlingssted for forestillinger.

Read more

MULTIFLEX

Indret et fleksibelt klasseværelse med en kombination af rektangulære, runde, trekantede og trapezformede borde.

Read more

  • Kløver

    Kløverbordet, fidgetbordet eller blomsten. Kært barn har mange navne. Og lige netop dette understreger designtanken bag bordet - nemlig at det skal inspirere til at tænke kreativt, opfatte rum anderledes og bryde de rette linjer i indretning.

    Read more

  • MULTITABURET TURN

    Turn er en nytænkning af den klassiske taburet og et produkt der er udviklet sammen med vores kunder og vores produktudvikling. Som den eneste taburet på markedet har Turn et drejeligt sæde, der øger siddekomforten, samtidig med at taburettens stel står fast.

    Read more

  • Explore

    Explore er et modulopbygget samlingssted bestående af kasser, hylder og skuffer. Explore definerer med sin størrelse rummets indretning og inviterer til læring, afslapning og hygge. Ombyg let Explore til en scene og dan et nyt samlingssted for forestillinger.

    Read more

  • MULTIFLEX

    Indret et fleksibelt klasseværelse med en kombination af rektangulære, runde, trekantede og trapezformede borde.

    Read more

Fleksibilitet

Fleksibilitet betyder blot, at der skal være tilpasningsmuligheder i indretningen og det er trods alt nemmere at flytte eleverne end møblerne. Derfor lavede vi en indretning, hvor møblerne tydeligt fortæller hvad der ønskes. En Amfitrappe til samling og formidling. Arbejdsstationer til gruppearbejde ved Kløver- og trapezbordene eller individuel fordybelse langs væggen. Vi skaber altså et fleksibelt og differentieret læringsmiljø, hvor kun dele af møblerne ønnskes at være fleksible.

Mellemtrin

Udfoldelse og udvikling

I indretningen af mellemtrinnet har vi arbejdet med at skabe et miljø, hvor der er mange forskellige arbejdshøjder, da der på mellemtrin ofte er stor højdeforskel fra laveste til højeste elev. Ved at bruge Samlingstrappen, skaber vi et fleksibelt undervisningsmiljø hvor der er mulighed for at eleverne kan stå, sidde højt, lavt og på taburetter. I midten af lokalet er der placeret et samlingstæppe, som kan bruges som et Hang-out område, hvor et mere afslappet miljø skaber rammer for fordybelse eller ved arbejde i mindre grupper. Ligeledes er gangarealet inddraget til fordybelsesområde oplagt til gruppearbejde.


SAMLINGSTRAPPE

Undervisningslokaler har ofte begrænset med plads og derfor gælder det om at tænke kreativt og udnytte pladsen optimalt.

Read more

UP

UP kombinerer bevægelse og mobilitet og er designet til at fremme bevægelse, hvad end det er i skolen, på kontoret eller noget helt tredje. 

Read more

  • SAMLINGSTRAPPE

    Undervisningslokaler har ofte begrænset med plads og derfor gælder det om at tænke kreativt og udnytte pladsen optimalt.

    Read more

  • UP

    UP kombinerer bevægelse og mobilitet og er designet til at fremme bevægelse, hvad end det er i skolen, på kontoret eller noget helt tredje. 

    Read more

Læringsmiljø med fordybelseszone

Den runde Fixa reol skaber rumfølelse, samtidig med at den giver opbevaringsplads og kan bruges som bord, hvis eleverne sidder på samlingstæppet. De væghængte Fixareoler skaber en fordybelseszone for de elever, som har behov for at lukke af for uroen omkring dem. Scenekasserne kan opstilles i mange forskellige formationer, efter behov, men kan også stå fast i en længere periode. Endevæggene er tænkt som én stort whiteboardtavle, som kan bruges af læreren såvel som eleverne.

Udskoling

Rum-i-rummet

I udskolingen har vi arbejdet med at skabe et læringsmiljø, der fordrer til selvstændigt arbejde. Med en mere differentierede indretning har eleverne mulighed for selv at bestemme, om de vil stå eller sidde, og om de har brug for fordybelse eller samtale.
Den store amfitrappe definerer indretningen, og skaber rum i rummet. Den minimerer den visuelle støj i lokalet og eleverne kan arbejde mindre forstyret af den øvrige trafik i rummet. 



Fordybelseszoner 

I udskoling har eleverne et medansvar for der egen læring og det selvstændige arbejde er i fokus. Der skal være plads til at fordybe sig i en opgave og det kan både foregå ved højbordet, ved witeboardvæggen eller i de bløde loungemøbler.
Hang-out et buzzword for indretningen af udskoling - om eleverne bruger Amfitrappen, sofaerne eller sækkestolene, så har de mulighed for at slænge sig efter humør.

 
25/9-2018 Indretningsarkitekt: Maria Rye Olesen

Mit arbejde handler meget om at tænke indretningen ind i en større sammenhæng på skolen, og stille spørgsmålstegn ved brugen af møbler og funktioner i rummet.

Skal I indrette et læringsmiljø?

Kontakt os, så vi kan finde den bedste løsning til jeres behov

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

© 2018 SIS by Lekolar
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Tlf: +45 64 41 04 90 - Lollandsvej 16 - 5500 Middelfart, Denmark
CVR: 29520941

På www.sis-as.dk bruger vi cookies til at samle statistik og til at forbedre vores informationskampagner. Du accepterer, når du klikker dig videre.